Fotograaf in de kijker

Leon Heylen

Januari 2020

Triade

Het vooraf zoeken in onze fantasie naar een beeld en die gedachte dan nadien omzetten in de juiste omstandigheden, in de juiste opstelling en met de juiste vertolkers is een uitdaging. We zien immers niet monochroom en zeker niet infrarood. Het resultaat blijft dan ook steeds een verrassing.

Protagonist

De spankracht tussen protagonist en antagonist suggereert een verhaal dat voor iedere toeschouwer anders kan zijn. Dat spanningsveld tussen de figuranten laat de kijker meewerken aan de creatie.

Daisy

Een vleugje sensualiteit in houding en kledij met een daarbij passende
"ogen"-blik van het model laat de toeschouwer niet onverschillig. We zoeken hierbij naar de juiste "blend".
Deze "blend" is veelal het naamkaartje van de auteur.

Waiting for

Soberheid siert ook in de beeldvorming. "Less is more" geldt ook hier.

Model AS

Een studio-opname kan ook in een meer sprekende en bijpassende achtergrond worden verwerkt. Het zoeken naar "welk beeld bij welke achtergond" is ook een aparte uitdaging, liefst dan ook met een minieme kleurinbreng.

Utopie

Tenslotte kan creativiteit ons door het samenbrengen van vele elementen uit verschillende opnames brengen naar een nieuwe niet bestaande beeld-echtheid, immers... alles is al gefotografeerd; we kunnen het alleen nog maar eens met andere ogen overdoen. Daarom is "UTOPIE" de titel van het laatste verhaal.